Jak na nový web?

Váš web je starý, potřebujete nový. Začínáte a dneska přece každý musí mít web.
Jsou v podstatě dvě možnosti, buď si vytvoříte web sami, nebo ho pro vás někdo vytvoří. Pokud se rozhodnete vytvořit si web sami, vezměte v potaz, že budete potřebovat grafiku a celé to stojí dost času. Ne vždycky finanční úspora znamená výhru, protože třeba byste měli svůj čas a svoje úsilí směřovat jinam.


Každopádně když se rozhodnete pro tvorbu vlastního webu, jděte cestou WordPressu. Existuje mnoho šablon i zdarma a mnoho užitečných pluginů. O tvorbě vlastního webu budeme mluvit jindy. Avšak i když se rozhodnete jít touto cestou mějte na paměti další body tohoto článku.

Jaký web?

Rozhodně na míru udělaný web má výhodu, že je ušitý přesně vašim potřebám a nemusíte vy dělat kompromisy kvůli tomu, že to šablona neumožní.
Pokud se rozhodnete si web udělat sami, rozmyslete si další související časové a finanční náklady.

Základní rozdíl je statický web versus web s administrací. V dnešní době se vám asi téměř vždy vyplatí web s administrací.
Nemusíte platit žádné další náklady, když budete chtít změnit kontakt, přidat popis a podobně.


Možnosti máte 2 prakticky, vytvoření šablony na míru s využitím nějakého open source typu WordPress nebo naprogramovaný web.
Pokud je web ve Wordpess jednoduchý a bez dalších úprav pluginů, pravděpodobně budete schopni ho udržovat sami. A neplatit další poplatky za servis.

Dost často se stává, že web je upravený více a bude potřeba, aby ho udržovala agentura. Nebo vám to bude jen tvrdit, vy to tak jednoduše nepoznáte. Každopádně to s sebou nese náklady a je potřeba si je vyjasnit dopředu. Tyto náklady nemusí být úplně zanedbatelné.

U naprogramovaného webu byste měli jednou zaplatit částku a žádné udržovací poplatky byste neměli platit.

Každopádně jakmile budete mít promyšlený koncept, je dobré poptat obě řešení, abyste věděli, co je pro vás optimální a cenově přijatelné. Může se stát, že získáte nabídky, jak na naprogramovaný web, tak na Wordpess za stejnou cenu, zásadním rozdílem pak budou měsíční udržovací náklady. Vždy toto chtějte mít písemně dané ve smlouvě.


Zamyslete se nad strukturou i obsahem

Velice zásadní je vědět, co chcete lidem sdělit, kdo je vaše cílová skupina a co chcete, aby na vašich stránkách provedli např. přímo koupi, sjednání schůzky, stažení e-booku za účelem budování mailingove databáze apod. Podrobným zamyšlení ušetříte čas a peníze sobě a případně ulehčíte práci i webaři. Nikdo nezná vaši cílovou skupinu a vaše produkty lépe než vy. Není nic horšího, než když se ukáže, že vytvořený web je špatný, nebo se dodání díky neustálým změnám protahuje a celý web se prodražuje. Toto bývá velice častý problém, že na začátku není věnována dostatečná pozornost návrhu ze strany zadavatele.


Velice zásadní je vědět, co chcete lidem sdělit, kdo je vaše cílová skupina a co chcete, aby na vašich stránkách provedli např. přímo koupi, sjednání schůzky, stažení e-booku za účelem budování mailingove databáze apod. Podrobným zamyšlení ušetříte čas a peníze sobě a případně ulehčíte práci i webaři. Nikdo nezná vaši cílovou skupinu a vaše produkty lépe než vy. Není nic horšího, než když se ukáže, že vytvořený web je špatný, nebo se dodání díky neustálým změnám protahuje a celý web se prodražuje. Toto bývá velice častý problém, že na začátku není věnována dostatečná pozornost návrhu ze strany zadavatele.

Na první pohled to vypadá velice jednoduše, nechám si vytvořit web a udělají to za mě. Je dobré, pokud to zadává někdo s nějakými online marketingovými znalosti.

Podívejte se na web očima zákazníka a dejte si dohromady body – stránky, které jsou pro návštěvníka klíčové.

Pomůže vám i to, že si projdete stránky konkurence. Zkuste je navštívit jako zákazník a zjistěte, jestli jste schopen najít všechno, co potřebujete jednoduše a rychle a co vám tam podle vás chybělo.
Vypište si plusy a minusy.

Pokud jste již web měli a měli jste nasazené Google analytická, bylo by užitečné si je projít. Minimálně nejnavštěvovanější stránky a zjistit, jestli k nejnavštěvovanějším patří také ty, které jsou zásadní pro nakup podle vás.

Sepište si klíčová slova. Zjistěte, kdo jsou vaši návštěvníci a jestli odpovídají vaší cílové skupině. Projděte si zdroje návštěvnosti a zjistit kolik % návštěvníků přichází z vyhledávání.
Zkuste projít i vaše sociální sítě a dojít k závěru, jaké cílové skupiny se na nich vyskytují. A pokud tam nejsou všechny, zamyslete se, jak zasáhnout ty ostatní.

Udělejte web pro uživatele přívětivý. Dnes nikdo nechce nic složitě hledat. Nenajde-li rychle zákazník, co hledal, odchází ke konkurenci. Tuto záležitost řeší takzvaný UX neboli user experience design.
Snažte se na web dívat očima svého zákazníka a veďte ho za ruku po vašem webu.


Na stránce, kde popisujete službu nebo produkt nezapomeňte na call to action neboli výzvu k akci, může to být kontakt, nebo formulář či tlačítko koupit.

Pokud můžete poskytnout recenze či případové studie, poskytněte je.

Podle mého názoru , agentura nebo jednotlivec, který se zabývá návrhem webu by vám měl pomoci s návrhem a rozmístěním call to action a celkovým designem podle pravidel user experience designu a zároveň než se pustí do grafiky, by vám měl poskytnout tak zvaný wire frame nebo-li drátěný model. Tento model ukazuje jednotlivé rozložení prvků na stránce. Teprve po jeho odsouhlasení je dobré se pustit do grafiky a programování. Ušetříte si tím peníze za vytváření nového grafického designu nebo za zprávu kódu.

Doména a hosting

Doménu a hosting si můžete zakoupit třeba na active24.cz nebo wedos.cz. Wedos má nižší ceny, active má lepší podporu a v současné době nabízí možnost, že si WordPress nainstalujete jednoduše, prakticky na jeden klik. Záleží na vás, jestli preferujete čas nebo peníze.

Nezapomeňte na smlouvu

Ideální je mít smlouvu o dílo, součástí níž bude technická specifikace, čili co bude web umět. Ideálně chtějte, aby vám byly předány kódy a měli jste práva k užívání grafiky trvale. Doménu a hosting si buď kupte rovnou sami, nebo zajistěte, aby doména byla psaná na vás.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek